'Een groep mensen die in een bedrijf samenwerkt, is iets volstrekt anders dan een team,' aldus managementexpert Patrick Lencioni. Vanuit die waarheid vertrekken Hans van Breukelen en zijn coauteurs. Een team vormen dat gebruikmaakt van ieders persoonlijke talenten, die talenten optimaal inzetten en laten groeien: dat is het doel. Dit boek maakt dat mogelijk via de metafoor van het voetbalteam. Wie is bij jou de doelman, de verdediger? Hoe kun je de spits optimaal (laten) ondersteunen? Een goed team bouwen begint met de individuele benadering van elke speler. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en vele jaren ervaring is dit een uniek boek dat talentmanagement, teamcoaching en persoonlijke ontwikkeling in zich verenigt. Met een voorwoord van Ali B.
"Uit de vele vragen en suggesties die ons bereikten de afgelopen jaren hebben we de opdracht gefilterd om een boek te schrijven voor pubers (eind groep 8 tot 2e/3e leerjaar Voortgezet Onderwijs) waarin alle NLP tools op subtiele wijze in het onderbewuste van kinderen worden meegegeven.
In de wetenschap dat onze prachtige aarde in handen is van toekomstige generaties hebben we oprecht gemeend kinderen toe te rusten met kennis en vaardigheden om hun acties onbewust bekwamer te maken.
Voor ouders wellicht een aardige reminder om stil te staan bij de kwaliteit van hun eigen leven en de mogelijkheden om dagelijks nieuwe zaken te leren alsmede een goed bindmiddel om in gesprekken met hun kinderen dichter in hun innerlijk theater te kunnen stappen. Feitelijk gaat het over 'eens effe denken' en hoe je daarmee je hersens systematisch en planmatig leert hanteren. Vandaar dat de titel luidt: "'s Effe denken..... Hoe kleine Keesje zijn hersens leert gebruiken"
We hopen dat dit boek snel zijn weg vindt naar ouders, pubers en beroepsopvoeders en al die instellingen die een bijdrage leveren aan de opvoeding van en het onderwijs aan onze kinderen."
Inhoud van het boek
Kleine Keesje is 'anders'. Hij is niet geliefd op school, hij kan niet goed leren en doet de meeste dingen zonder erbij na te denken. Zijn grote droom is bekend en beroemd worden en de wereld redden van het kwaad. Daarom onderzoekt hij de ideeën en gewoonten van alle grote helden uit de geschiedenis. Hierbij wordt hij geholpen door zijn enige vriend Tim. Tim is hoogbegaafd maar werd door zijn eigenaardigheden jarenlang gepest totdat kleine Keesje het met zijn vuisten voor hem opnam. Hierna heeft zich een diepe en hechte vriendschap tussen beide jongens ontwikkeld. Tijdens de schoolvakantie hebben kleine Keesje en Tim op het strand in Renesse een bijzondere ontmoeting. Ze raken in gesprek met een mysterieuze man die de ware geheimen van het menselijk brein kent. Binnen een paar dagen leert kleine Keesje hoe hij zijn hersens slimmer gebruiken kan om makkelijker te leren, om sneller vrienden te maken en om zichzelf en ander mensen te helpen wanneer ze zich niet goed voelen. Met deze nieuwe kennis en vaardigheden gaat voor kleine Keesje een wereld open en al snel merkt hij dat hij ermee meer kansen en mogelijkheden krijgt, zelfs wanneer hij in een gevaarlijke situatie belandt....
Het boek opvoeding anders bekeken presenteert de gereedschapskist waarmee de (toekomstige) leerkracht bekwaam op weg kan zijn om kinderen te gidsen en bij te staan in een dynamische ontwikkeling van voortdurende aanpassing aan nieuwe omgevingen, hogere eisen en verwachtingen en een toenoemend appél op sociale- en emotionele intelligentie.
Kritische succesfactoren voor emotioneel, relationeel, fysiek en financieel welzijn zijn o.m. het vermogen om je te verbinden met anderen, optimaal te kunnen communiceren, de eigen gevoelens en keuzes te kunnen regisseren en te kunnen bijdragen in het welzijn van anderen.
De nieuwe tijd vraagt leerkrachten die op basis van heldere normen en waarden, bekwaam, flexibel, enthousiast en gepassioneerd kinderen kunnen leidinggeven en coachen in de richting van autonomie, zelfstandigheid, trots, besluitvaardigheid, speelsheid, nieuwsgierigheid, humor, compassie, menswaardigheid, betrokkenheid en vrijheid. Dit specifieke stemming- en emotiemanagement vraagt een meer coachende rol van leerkrachten, en uiteraard nieuwe competenties.
Een bloem is iets prachtigs; hoewel we zaadjes kunnen planten en de groei kunnen stimuleren, kunnen wij mensen nog geen levende bloem maken. We kunnen ze verzorgen, verpotten en cultiveren, maar we kunnen er niet een creëren, tenzij ze van plastic is.
Een ander kenmerk van bloemen en planten is dat ze het best groeien in de omgeving waar ze tot leven zijn gekomen. Hoewel ze best kunnen groeien in andere omgevingen,
vraagt het meer aandacht en verzorging om ze net zo goed te laten floreren.
Maar ook in de eigen omgeving kan een bloem soms maar matig tot bloei komen. Misschien is ze zo gegroeid dat ze met andere bloemen verstikt raakt, ziek wordt en afsterft. Bloemen komen het best tot hun recht als ze in hun eigen omgeving worden voorzien van de juiste voedingsstoffen en voldoende ruimte hebben om te groeien.
Wij geloven dat het bovenstaande verhaal ook voor mensen geldt in vele opzichten. Derhalve reiken wij in dit boek instrumenten aan om opvoeders en kinderen echt naar elkaar te laten kijken, elkaar echt aan te raken en echt naar elkaar te luisteren opdat ze in hun vertrouwde omgeving en in een sfeer van warmte en liefde elkaar stimuleren in hun persoonlijke groei.
"Veel organisaties hebben te lijden onder blokkades of ingesleten patronen en gewoonten, die een natuurlijk groeiproces van het geheel en van de individuele leden afzonderlijk in de weg staan. Daarnaast nemen mensen soms genoegen met minder dan mogelijk zou zijn.
Bewustwording van je potentieel is essentieel bij het proces naar verbetering.
Uit de dagelijkse praktijk blijkt dat er aan de leidinggevende enorme eisen worden gesteld aan zijn functioneren in de organisatie. Hij moet visie hebben, moet het goede voorbeeld geven in onder meer discipline, ambities, gedrevenheid, spanning en ontspanning. Bovendien moet hij zich in de medewerkers en allerlei mensen buiten de organisatie kunnen inleven. Zelfkennis en het kunnen inschatten van de kwaliteiten van die van de medewerkers zijn onontbeerlijk. Feitelijk is hij pas echt succesvol als hij in staat is de prestaties van anderen optimaal te kunnen beïnvloeden. Coaching zorgt voor de bewustwording van je potentieel op weg naar succes."
BTSW heeft samen met Hans van Breukelen gewerkt aan het boek dat inzicht geeft in hoe beslissen, denken en de juiste mindset samen meer kwaliteit brengt in ieders leven.
In deze zoektocht spraken de initiatiefnemers Hans van Breukelenen Rini Stoutjesdijk reeds met een groep zeer succesvolle Nederlandse voetballers. De bevindingen zijn buitengewoon interessant. Er blijken overeenkomstige patronen te zitten in het denken, voelen en handelen van topvoetballers. Tevens is er een duidelijke structuur ontdekt in de manier waarop topvoetballers evalueren, stemmingen reguleren, zichzelf vragen stellen, waarden bepalen en regels hanteren.
De onderzoekspopulatie omvat een prachtige groep voetballers. BTSW Topsport is dankbaar dat de volgende spelers hun medewerking hebben willen verlenen middels een interview:
Michel Vorm, Edwin van der Sar, Ronald Waterreus, Piet Velthuizen, Edson Braafheid, Kees van Wonderen, Ron Vlaar, Wilfred Bouma, John Heitinga, Bert Konterman, Arthur Numan, Jaap Stam, Dirk Marcellis, André Ooijer, Jan Kromkamp, Frank de Boer, Ernest Faber, Winston Bogarde, Kevin Hofland, Danny Blind, Kew Jaliens, Stijn Schaars, Wim Jonk, Paul Bosvelt, Philip Cocu, Ibrahim Afellay, Wesley Sneijder, Giovanni van Bronckhorst, Aron Winter, David Mendes da Silva, Boudewijn Zenden, Dennis Bergkamp, Ronald de Boer, Marc Overmars, Youri Mulder, Ruud van Nistelrooy, René Eijkelkamp, Roy Makaay, Pierre van Hooijdonk, Bryan Roy, Andwélé Slory, Danny Koevermans en Jan Vennegoor of Hesselink, Tim de Cler, Patrick Kluivert, Dirk Kuyt, Maarten Stekelenburg, Demy de Zeeuw, Clarence Seedorf, Arjen Robben, Mark van Bommel, Nigel de Jong, Klaas Jan Huntelaar en Michael Reiziger.