Vergoedingen
Vrijwel alle psychologische behandelingen voor volwassenen die wij aanbieden, worden vergoed vanuit de basisverzekering van de Zorgverzekeringswet (als generalistische basis-ggz). U krijgt de behandeling alleen vergoed als u een geldige verwijsbrief van uw huisarts heeft. Ook moet er sprake zijn van a) een psychische stoornis die onder de verzekerde zorg valt (dit wordt bepaald door het Zorginstituut Nederland), en b) van een toegestane therapie. Er wordt gewerkt volgens het Zorg Prestatie Model (ZPM).
In één of enkele gesprekken stel(t) (ik als) uw behandelaar vast of er inderdaad sprake is van een stoornis waarvan de behandeling wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. Mocht er toch geen sprake zijn van een stoornis, dan worden de eerste diagnostische consulten nog wel vergoed.
Als u een zorgverzekering heeft afgesloten bij één van onze gecontracteerde zorgverzekeraars, dan stuurt onze praktijk de facturen rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar. De vergoeding is in natura: de zorgverzekeraar betaalt de factuur direct aan de behandelaar. U merkt daar dus niets van. Wel kunnen deze nota's door uw zorgverzekeraar met uw (verplicht en eventueel vrijwillig) eigen risico worden verrekend, als dat nog open staat.
Ongecontracteerde zorg
Heeft uw zorgverzekeraar geen contract met BTSW? Dan kunt u een deel van de zorgkosten declareren via een restitutiepolis. BTSW factureert de consulten rechtstreeks aan u of aan uw zorgverzekering, afhankelijk bij welke zorgverzekering u bent aangesloten. Deze vergoedt dan een percentage van het NZA tarief. Voor meer informatie kunt u contact opnemen bij uw zorgverzekeraar of met een van onze vestigingen.
Tarieven
De maximumtarieven van deze zorgprestaties worden elk jaar vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).Het tarief per consult wordt bepaald door het type consult en de duur daarvan. Kijk hier naar de actuele tarieven van het NZA.
Zorg Prestatie Model (ZPM)
In heel Nederland is er vanaf 1 januari 2022 iets verandert in de bekostiging van de volwassen geestelijke gezondheidszorg (18+). Deze bekostiging heet het ‘zorgprestatiemodel’ (ZPM). In het zorgprestatiemodel is de behandeling opgebouwd uit losse onderdelen: de zorgprestaties. Eén gesprek met de zorgverlener is bijvoorbeeld één losse zorgprestatie. Op deze pagina leest u wat er verandert en wat dit voor u als cliënt betekent.
De behandelaren binnen BTSW schrijven alle onderdelen van de behandeling op volgens de regels van het zorgprestatiemodel. Wij sturen regelmatig op een veilige manier (via vecozo) de rekening naar uw zorgverzekering.
Het is belangrijk dat het voor u duidelijk is voor welke zorg er is betaald. Daarom ziet u op het declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar uit welke zorgprestaties uw behandeling bestond. Er zijn veel verschillende tarieven. Dat komt omdat bij het bepalen van de tarieven onder andere rekening is gehouden met verschillende onderdelen.
Het soort consult
Vindt het consult plaats in het kader van diagnostiek of behandeling?
De duur van het consult
Hoeveel tijd is er besteed aan het consult en dus geregistreerd?
Het beroep van de zorgverlener
Heeft het consult plaats gevonden met een basis psycholoog/orthopedagoog of de GZ-psycholoog
Vergoeding door de zorgverzekering en eigen risico
Als u 18 jaar of ouder bent dan wordt uw behandeling in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) meestal vergoed uit het basispakket van uw zorgverzekering. U betaalt eigen risico voor veel vormen van zorg die uit het basispakket van de zorgverzekering worden vergoed.
Het eigen risico wordt per kalenderjaar berekend. 2023 is een kalenderjaar. En 2024 is een nieuw kalenderjaar. Uw zorgverzekeraar berekent of u eigen risico moet betalen. De zorgverzekeraar telt de zorgprestaties die in 2023 plaatsvinden mee in de berekening van het eigen risico voor 2023. De zorgprestaties die in 2024 plaatsvinden, tellen mee in de berekening van het eigen risico voor 2024.
Aanlevering zorgvraagtypering
Elke cliënt is uniek. Maar verschillende cliënten hebben wel gemeenschappelijke kenmerken. Een diagnose moet wel gesteld worden, maar zegt weinig over hoeveel zorg iemand nodig heeft. De zorgvraagtypering is een indeling van groepen cliënten aan de hand van de hoeveelheid en de ernst van hun klachten en problemen. In de vrijgevestigde praktijk worden met name cliënten behandeld met zorgvraagtype binnen de hoofdgroep van psychische aandoeningen waarbij geen sprake is van verontrustende psychotische symptomen en/of wanen en hallucinaties en/of problematiek met geheugen of oriëntatie (passend bij neurocognitieve problematiek zoals dementie en neurocognitieve stoornissen). Dit zijn bijvoorbeeld stemmings- en angststoornissen, trauma en stress-gerelateerde stoornissen, eetstoornissen, persoonlijkheidsproblematiek, e.d. van oplopende ernst (van matige tot ernstige problematiek tot aanhoudend en/of zeer beperkend). De zorgvraagtypering wordt gedaan door de regiebehandelaar. Hiervoor gebruikt hij een vragenlijst genaamd HoNOS+. Deze vragenlijst wordt door de behandelaar zelf ingevuld aan de hand van de klachten en problemen van de cliënt. Op basis van de antwoorden op de HONOS+ bepaalt de regiebehandelaar welk zorgvraagtype het beste bij de klachten en problemen past. Dat geeft informatie over de verwachte behandelinzet en dit moet ook op de factuur van de behandeling vermeld worden. De zorgvraagtypering is niet hetzelfde als het behandelplan. Het behandelplan geef weer welke behandeling er met de cliënt afgesproken wordt op grond van de diagnose, de probleemanalyse en de doelen die de cliënt samen met de behandelaar afspreekt. Tijdens de behandeling zal de behandelaar bij tussentijdse evaluaties opnieuw de HoNOS+ invullen. Op basis daarvan zal gekeken worden of de behandeling bijgesteld moet worden en of de behandeling wellicht beëindigd kan worden. Uiteraard gebeurt dit altijd in afstemming met de cliënt.
Jaarlijks vraagt de NZA (Nederlandse zorg autoriteit) de zorgvraagtyperingen van onze cliënten aan te leveren. Deze gegevens worden uiteraard anoniem verstrekt. Indien u bezwaar heeft kunt u dit uiteraard kenbaar maken bij het ondertekenen van onze behandelovereenkomst.
Klik hier voor de folder van de NZA voor meer informatie betreffende aanlevering zorgvraagtypering.
No show beleid
Wat is een no-show?
Een gemiste afspraak zonder tijdige afmelding (minimaal 24 uur van tevoren) noemen wij een no-show.
Bij BTSW willen we onze cliënten altijd zo goed mogelijk te helpen. Om dit doel te bereiken, is het belangrijk dat u tijdens de afspraken op tijd verschijnt bij uw behandelaar. Doet u dit niet en heeft u niet voorafgaand (24 uur) aan deze afspraak het gesprek afgezegd (telefonisch of per mail), dan is er sprake van een no-show. Onverwachte crisissituaties kunnen zich altijd voordoen, daar hebben wij natuurlijk alle begrip voor. Neem dan contact op met uw behandelaar.
Gevolgen van no-show
We vinden het belangrijk u er op te wijzen dat het afzeggen van afspraken en no shows een negatieve invloed kunnen hebben op uw eigen behandelverloop. Daarnaast wordt een no-show gezien als verspilling van zorg, omdat de gereserveerde tijd van uw behandelaar niet optimaal gebruikt kan worden en u op deze manier geen gebruik maakt van de aangeboden behandeling ter bevordering van uw herstel.
Voor een no show (met uitzondering van de eerste afspraak) ontvangt u van BTSW een factuur met een betaaltermijn van maximaal 14 dagen na de factuurdatum. De kosten van een no show consult bedragen € 45,00 euro. Is de factuur niet binnen de betaaltermijn voldaan, zijn wij gerechtigd een betalingsherinnering te sturen. Is de factuur alsnog niet voldaan binnen 14 dagen na verzenden van deze betalingsherinnering, zijn wij gerechtigd een incassomaatregel te treffen. De kosten van een incassomaatregel komen voor uw rekening. Wij willen u er dan ook op wijzen dat de kosten van een incassomaatregel de kosten van een openstaande factuur al snel zullen overstijgen.
Let op: uw zorgverzekeraar vergoedt een no-show factuur niet.
Herhaaldelijk afzeggen
Wanneer u tijdig afzegt (>24 uur voorafgaand aan uw afspraak) ontvangt u geen factuur. Meermaals afzeggen kan echter wel invloed hebben op het verdere behandeltraject. Dit omdat behandeltrouw zijn van invloed is op de effectiviteit van de behandeling. Indien er sprake is van een no-show, dan zullen wij met u in gesprek gaan over uw afmelding en uw behandelmotivatie.
Reageert u niet op onze oproep en/of is er achtereenvolgens twee keer sprake van een no-show,, dan verwijzen wij u terug naar uw huisarts en schrijven wij u uit bij BTSW.
Overzicht contract zorgverzekeraars
Cliëntstop
Bij een aantal zorgverzekeringen kunnen we helaas geen nieuwe verzekerde cliënten in behandeling nemen en hanteren wij een cliëntstop tot en met 31 december 2024. Kijk in ons actueel overzicht of dit ook voor uw verzekering geldt. Wanneer u reeds in behandeling bent, kan de hulpverlening gewoon worden voortgezet.
Graag verwijzen wij u naar de afdeling zorgbemiddeling van uw zorgverzekering voor meer informatie en het bieden van een mogelijk passend alternatief. Ook kunt u uiteraard terecht voor particuliere zorg.
Zorgverzekeringen cliëntstop voor 2024:
- Zilveren Kruis met daarbij behorende labels (Friesland, Interpolis, FBTO)
- VGZ met daarbij behorende labels (o.a. Univé, UMC, IZA, Zeker)
- Zorg en zekerheid
- CZ groep
Vanaf 01 januari 2025 hebben we weer contracten met verschillende zorverzekeringen en kunt u binnen BTSW weer terecht voor psychologische hulpverlening. Kijk in ons overzicht 2025 met welke zorgverzekeringen wij gecontracteerd zijn.
Overzicht contracten zorgverzekeringen 2024
(Laatste bijwerking: November 2024)
Zorgverzekering 2024 |
Maatschappij |
UZOVI-code |
Contract? |
Cliëntstop? |
Univé |
Coöperatie VGZ |
0101 |
Ja |
Ja |
UMC Zorgverzekering |
Coöperatie VGZ |
0736 |
Ja |
Ja |
Zilveren Kruis Achmea |
Achmea |
3311 |
Ja |
Ja |
Interpolis verzekering |
Achmea |
3313 |
Ja |
Ja |
Menzis |
Menzis |
3332 |
Ja |
Nee |
Anderzorg |
Menzis |
3333 |
Ja |
Nee |
IZA Gemeenten |
Coöperatie VGZ |
3334 |
Ja |
Ja |
Ditzo |
ASR |
3336 |
Ja |
Nee |
ONVZ |
ONVZ |
3343 |
Nee |
Nee |
InTwente |
DSW |
3344 |
Nee |
Nee |
FBTO |
Achmea |
3351 |
Ja |
Ja |
De Friesland |
Achmea |
3358 |
Ja |
Ja |
Aevitae (EUCARE) |
EUCARE |
3360 |
Ja |
Nee |
ZEKUR |
Coöperatie VGZ |
3361 |
Ja |
Ja |
DSW zorgverzekeraar |
DSW |
7029 |
Nee |
Nee |
Stad Holland zorgverzekeraar |
DSW |
7037 |
Nee |
Nee |
Zorg en Zekerheid |
Zorg en Zekerheid |
7085 |
Ja |
ja |
VGZ |
Coöperatie VGZ |
7095 |
Ja |
Ja |
De Amersfoortse |
ASR |
9018 |
Ja |
Nee |
CZ Groep zorg |
CZ |
9664 |
Ja |
Ja |
Overzicht contracten zorgverzekeringen 2025
(Laatste bijwerking: November 2024)
Zorgverzekering |
Label |
UZOVI-code |
Contract ? |
Clientstop? |
Coöperatie VGZ |
VGZ |
7095 |
Ja |
Nee |
|
Unive |
0101 |
Ja |
Nee |
|
ZEKUR |
3361 |
Ja |
Nee |
|
UMC |
0736 |
Ja |
Nee |
|
IZA |
3334 |
Ja |
Nee |
Achmea |
Zilverenkruis |
3311 |
Ja |
Nee |
|
Interpolis |
3313 |
Ja |
Nee |
|
FBTO |
3351 |
Ja |
Nee |
|
De Friesland |
3358 |
Ja |
Nee |
Menzis |
Menzis |
3332 |
Ja |
Nee |
|
Anderzorg |
3333 |
Ja |
Nee |
|
Hema |
3332 |
Ja |
Nee |
DSW |
DSW |
7029 |
Ja |
Nee |
|
Stad Holland |
7037 |
Ja |
Nee |
|
In Twente |
3344 |
Ja |
Nee |
Ditzo |
Ik kies zelf ASR |
3336 |
Ja |
Nee |
CZ Groep Zorg |
CZ |
9664 |
Ja |
Nee |
|
OHRA |
9664 |
Ja |
Nee |
De Amersfoortse |
ASR |
9018 |
ja |
Nee |
|
|
|
|
|
ONVZ |
ONVZ |
3343 |
Nee |
Nee |
Zorg en Zekerheid |
AZVZ |
7085 |
Nee |
Nee |
Salland Zorgverzekeraar |
Salland |
7032 |
Nee |
Nee |
|
HollandZorg |
7032 |
Nee |
Nee |
Onverzekerde zorg voor volwassenen
Ook als er geen sprake is van verzekerde zorg, kunt u in overleg met mij/uw behandelaar er toch voor kiezen om in behandeling te gaan. Dit valt binnen BTSW onder particuliere hulpverlening De kosten van deze behandelingen zijn dan geheel voor uw eigen rekening. Voor deze consulten brengt de praktijk het zogenoemde ‘niet basispakketzorg consult’ in rekening, klik hier voor een actueel tarieven overzicht. Dat is zowel de tijd die de behandelaar in gesprek met u is én de tijd die nodig is voor de zorgvuldige voorbereiding van de gesprekken en de vereiste verslaglegging. Voor onverzekerde zorg is een verwijzing van de huisarts niet nodig.