Zorgproces
BTSW heeft met het merendeel van de zorgverzekeraars een contract afgesloten. Dit betekent dat het behandeltraject vergoed kan worden vanuit de zorgverzekering, behalve het eigen risico. Klik hier voor het actueel overzicht
Hoe komt u in aanmerking voor vergoede individuele psychologische hulp door de zorgverzekering?
Stap 1: Verwijzing door de huisarts
Om vergoeding van een zorgverzekeraar te ontvangen van de door BTSW geleverde hulp is een doorverwijzing door de huisarts noodzakelijk. De huisarts zal op basis van uw hulpvraag en een eerste diagnose vaak de keuze maken om u enkele gesprekken te laten hebben met de praktijkondersteuner GGZ (POH -GZ) die verbonden is aan de praktijk van de huisarts. Als de klachten aanhouden, verergeren of als uw probleem niet op te lossen is met deze gesprekken, dan volgt voor redelijk eenvoudige problematiek een verwijzing naar de generalistische basis GGZ.
Stap 2: (Vermoeden van een) psychische stoornis
De huisarts mag alleen verwijzen als er sprake is van een vermoeden van een psychische stoornis. De psycholoog gaat na of er inderdaad gesproken kan worden van een stoornis. Als er geen sprake is van een psychische stoornis, wordt alleen de beoordeling door de psycholoog vergoed. Een stoornis wordt vastgesteld met behulp van de DSM-V (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders). Dit is een classificatiesysteem van psychische stoornissen dat is opgesteld onder verantwoording van de American Psychiatric Association (APA). Het wordt wereldwijd gebruikt bij zorgverlening en wetenschappelijk onderzoek. De diagnostische criteria van de psychische stoornissen zijn richtlijnen voor het stellen van een uiteindelijke diagnose en hebben gezorgd voor een 'eenheid van taal' tussen clinici en onderzoekers in de wereld.
Belangrijk te noemen is dat een hulpvraag enkel gericht op het stellen van diagnose, door middel van psychodiagnostisch onderzoek niet onder gecontracteerde zorg valt. Wanneer psychodiagnostiek wordt uitgevoerd ten behoeve van de behandeling valt dit wel onder vergoedde zorg.
Stap 3: Contact met BTSW en aanmelding: voor vragen en aanmeldingen staan wij voor u klaar. Klik hier voor de contactgegevens van onze vestigingen.
Om de psychologische zorg zo effectief mogelijk in te zetten en de wachtlijsten zo kort mogelijk te houden hebben we binnen BTSW een vaste procedure voor aanmelding.
Na het intakegesprek ligt de behandelverantwoordelijkheid binnen BTSW. Wanneer u nog in het aanmeldproces zit of op de wachtlijst staat, ligt de verantwoordelijkheid bij uw verwijzer.
Tevens willen we u onder de aandacht brengen dat BTSW geen crisisdienst heeft. Wij zijn tijdens kantoor uren bereikbaar voor eventuele spoedvragen. Wanneer er sprake is van crisis buiten onze kantoortijden (08.30-17.00 uur) verwijzen wij u graag naar uw eigen huisarts of de crisisdienst.
Stap 4: Bepaling zorgproduct
Aan de hand van het intakegesprek bepaalt de behandelaar volgens de richtlijnen van het NZA voor welk product u in aanmerking komt. Er zijn hierin 3 pakketten mogelijk; kort, Middel of Intensief.
Het belangrijkste onderscheidend criterium voor de drie producten is de ernst van de problematiek: Kort bij lichte ernst, Middel bij matige ernst, Intensief bij ernstige klachten. De ernst van de problematiek wordt vastgesteld door de HoNos+. Deze wordt ingevuld door de regiebehandelaar.
Richtlijn voor gemiddeld aantal gesprekken per pakket:
- psychologische hulp Kort (ca. 5 gesprekken)
- psychologische hulp Middel (ca. 8 gesprekken)
- psychologische hulp Intensief (ca. 11 gesprekken)
Maandelijks declareert BTSW de besteden tijd door middel van digitale declaratie facturen aan de zorgverzekering.
Uw volledige medewerking aan de begeleiding vinden wij belangrijk. Dat betekent onder andere dat u steeds op de afgesproken tijden verschijnt. Wilt u zo vriendelijk zijn om tijdig af te bellen indien u verhinderd bent, minimaal 24 uur van te voren.